NZH Hobbyclub / Stichting MEK
Algemene informatie afdeling
Afdeling: LGB Baan
nzh_051.jpg

2005
Voor we met het bouwen van de tafel konden beginnen hebben we eerst veel werk moeten verzetten. Het is begonnen met het vrij maken van de hoek waar de baan moest komen te staan. Het was namelijk zo, dat er erg veel materiaal stond van de verhuizing. Daarna bleek dat de achterwand erg ongelijk en smerig was. Hier was weinig mee te beginnen, zodat er besloten is om een gips wand te plaatsen. Omdat ook de ventilatie nog niet geregeld was, is deze gelijk in de wand mee geïntegreerd. De tafel is grotendeels opgebouwd uit rest materiaal, oa. is er een hoogslaper in verwerkt. Er is in het midden een service luik gemaakt waardoor er aan de achterkant van de baan ook nog gemakkelijk gewerkt kan worden. De tafel is zo stevig dat er makkelijk iemand op kan plaats nemen. Dit is bij het verleggen van de rails erg prettig.

Zoals op de foto te zien is wordt er nu hard gewerkt aan het spoor zelf. Het is de bedoeling steeds een sectie te bouwen. Echter dit moet wel zo gebeuren dat de mogelijkheid om te rijden in stand blijft. Of dit nu gebeurt door er een tijdelijke keerlus aan te plakken, of door van een traject een cirkel te maken doet er niet zoveel toe.
We hebben besloten om zoveel mogelijk gebruik te maken van slanke wissels, en de binnen bochten van radius 2 (r = 775 mm) te maken. Er is tot dit besluit gekomen om de grotere gelede locomotieven beter tot hun recht te laten komen. Dit had tot gevolg dat de buiten bochten niet meer standaard leverbaar zijn. Deze bochten zijn met een Massoth railbuigapparaat zelf gebogen. Dit apparaat hebben we aan moeten schaffen, wat een grote aderlating voor ons budget was. We hebben toch besloten om dit te doen omdat het ons een veel grotere vrijheid geeft bij het bouwen van de baan.

Het is de bedoeling de baan zo te maken dat er veel details zijn te bewonderen. Dit doen we omdat in deze schaal een uitgebreid sporenplan erg moeilijk te realiseren valt. Je zult namelijk altijd ruimtegebrek hebben. We hebben er dus gekozen om het sporen plan redelijk simpel te houden.

Het is de bedoeling om de baan digitaal te besturen. Dit heeft als voordeel dat je de bedrading simpel kunt houden. Tevens heeft het beduidend meer mogelijkheden tijdens het rijden. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld rangeren, dubbeltractie enz. 2012 Inmiddels zijn wij zeven jaar verder en is er flink gesproken en gewerkt. De rails ligt uitstekend en er zijn al vele storingsvrij meters gereden. Het was dus de hoogste tijd om de vlakke plaat om te toveren naar een heus landschap. Geen van alle had ooit een treinbaan volledige afgebouwd en zeker niet op deze schaal. Wij proberen in eerste instantie verschillende technieken uit en zijn opzoek naar het mooiste resultaat. Een combinatie van vulmateriaal, PUR of polystyreenschuim, met een laag gips blijkt voor ons de beste methode.

Het landschap wordt bestrooid met een zeer grote zelfgebouwde uitvoering van grasmaster. Er wordt op kleine stukjes geëxperimenteerd voor de juiste samenstelling van het gras en de lijm.



Een van onze leden verdeelt de baan in secties zodat wij zo snel mogelijk over kunnen stappen naar een blokbeveiliging via koploper van PaHasoft.



Wij proberen steeds een stap vooruit te zetten zonder dezelfde fouten te maken die ander voor ons hebben gemaakt. Mocht er nou toch iets niet zo fraai uitpakken dan kan het altijd opnieuw, morgen of over drie jaar. Er is immers nog veel werk aan de winkel en dan is slopen in plaats van bouwen niet echt een optie.



Is je interesse nu gewekt na het lezen van dit stukje en woon je in de omgeving van Haarlem. Als onderafdeling van de vereniging zijn we nog steeds op zoek naar mensen die ons met de bouw en met hun fantasie kunnen helpen. We kunnen je een prettige werkomgeving bieden ( nl.de kantine) en een enthousiaste groep leden. Het principe van de vereniging is: de baan is van de club en het rijdend materieel is van de leden. Als u lid wilt worden neem dan contact met ons op. Misschien tot ziens.


Aantal foto's: 39
Laatste foto toegevoegd op 05 August 2015 21:21
Foto's

Terug naar boven