NZH Hobbyclub / Stichting MEK
Open dagen 2017
Op zaterdag 30 september en zondag 1 oktober houden wij onze jaarlijkse open dagen. Tijdens deze dagen kunt u alle afdelingen bekijken en genieten van de diverse disciplines binnen onze vereniging.

U kunt op beide dagen terecht tussen 10:00 en 16:00. Vrij parkeren.
Algemene informatie afdeling
Afdeling: Baronessebaan
nzh_060.jpg

De baan is ooit door een heuse baron gemaakt in een kamertje in zijn kasteeltje. De hobbyclub kreeg de baan geschonken onder voorwaarde dat wij de baan rijdend zouden houden en af en toe tentoon zouden stellen.


In de eerste jaren was Ernst Hordeman en Willen Geijsen er mee bezig, later is Peter Ijselmuiden er mee bezig geweest met af en toe de hulp van Nick Smit voor het rollend materiaal en Peter Hogenstijn voor de elektronica.


Na de verhuizing van de club naar de kelder op de Waarderweg was er sprake om de baan niet meer op te bouwen. Nick en Peter vonden dat eeuwig zonde en besloten om de baan vernieuwd op te bouwen. De electronica van de baan was zo onveilig en zo verouderd dat gebruik niet meer mogelijk en betrouwbaar was. Ook de vorm van de baan kon niet meer gehandhaafd blijven. We maakten een rechthoekige tafel en hebben daar een 8 en een cirkel ineen als sporenplan neergelegd. De 8 om de trein te kunnen laten keren zonder de rijrichtingwals in de trein te hoeven gebruiken.


De brug hebben we niet ingepland maar kan mischien later nog eens gebruikt worden. We hebben trekstangen voor de wissels gebruikt om rails te maken. Die kwamen we tekort.


De baan

Ramon, is ons komen helpen en heeft al diversen problemen voor ons opgelost. Een wiel van het gele treinstel is inmiddels vervangen, stroomafnemers zijn weer gemaakt en nu is Ramon bezig de rail van de baan te reviseren. In onze ogen is die baan nog nooit zo mooi geweest.


Inmiddels heeft Remon een metamorfose aan de baan veroorzaakt. Remon heeft alle rails “vernieuwd”. 50 Jaar oude rails ziet er uit of het net uit de winkel komt. We hebben het oude stationsgebouw van de onderplaat ontdaan zodat de rails nu vlak op de tafel ligt. Ook de bovenleiding wordt niet meer aan het stationsgebouw vast gemaakt. Hierdoor is het mogelijk het stationsgebouw makkelijk weg te halen.


De rijrichting wals van de treinen


De baan is ooit opgezet om te rijden op 35 Volt. Omdat die spanning weinig voorkomt is een tijd gewerkt met 24 Volt. Dat was duidelijk te merken aan de treinen. De blauwe loc was haast niet vooruit te branden. Gelukkig konden we aan een transformator komen die 2x 35V levert. 


De treinstellen van de baronessbaan hebben een z.g.n. rijrichting wals. Even een basis techniek elektramotoren: Als er op een spanning wordt gezet dan creëert dat anker een magnetisch veld, dat veld doet niets als er geen ander magnetisch veld in de omgeving is. Als die twee velden elkaar aantrekken of afstoten krijg je een beweging. Om dat andere magnetische veld te maken kan je vaste magneten gebruiken of ook daar spoelen waar je spanning doorheen stuurt.



De voeding


De voeding werkte vroeger dus op 35 Volt. Omdat die rijrichtingwals te kunnen bedienen moet de spanning van de rails en de bovenleiding omgekeerd worden. Dat betekend dat sommige secties spanningloos gemaakt moeten kunnen worden. Anders gaan alle treinen de andere kant op. 

Om problemen te voorkomen was het plan om de rails één geheel te houden zonder isolaties. De bovenleiding wordt in sectie's verdeeld met isolaties. Omdat de trafo 2x 35Volt levert hebben we dus 1x positief 35 V 1x nul en 1x negatief 35 Volt. De bovenleiding schakelen we of 35 Volt positief om te rijden of 35 Volt negatief om de rijrichting te schakelen t.o.v. de rails (nul). 


Om een rijrichting te veranderen moet je de plus en de min verwisselen als het motortje een vaste magneet als velden heeft. Maar als je een motortje hebt met spoelen als velden dan lukt het omkeren van de draairichting niet door de draden te verwisselen. De spanning tussen de velden en de spoelen moet omgekeerd worden om een verschil van magnetisch veld te krijgen tussen het anker en de velden.


Schema 1 toont het magnetisch veld.


Schema 2 toont hoe de spanning door veld1 via de koolborstels naar het anker gaat en van het anker via de koolborstels weer naar het veld.


Schema 3 toont het zelfde maar nu gaat het anders door het anker.


Hierdoor heeft het anker een ander magnetisch veld dan de velden waardoor de motor de andere kant op zal draaien. Tot zover de basis kennis.


Hoewel de baronessebaan gelijkstroom op de bovenleiding heeft, hebben de treinen wisselstroommotoren. Elk treinstel heeft een schakelwals die omschakelt als de spanning tussen de rails en de bovenleiding omgekeerd wordt. Tja en dat wordt dus nu mijn uitdaging. Ik wil op de rails 70 Volt nul wisselstroom zetten en om te rijden met de treinen 35 V plus op de bovenleiding. Wil ik de rijwals omschakelen dan moet er op die sectie van de bovenleiding 35V min staan.



Boven zien we een 220V naar 70 V trafo met midden aftakking. Ofwel 220 V naar 2x 35V. De onderste aftakking is 35 V negatief t.o.v. de midden aftakking. De midden aftakking verbinden we met de rails en de onderste draad via een diodebrug met een schakelaar zodat er 35 V negatief op één poot van de schakelaar staat en de bovenste draad via een diodebrug met de andere poot van de schakelaar. Door nu de schakelaar ook te verbinden met de bovenleiding kunnen we dus de spanning omkeren zonder de rails te hoeven schakelen.

De blauwe loc
De blauwe locomotief heeft goed gereden op de nieuwe baan. Helaas heeft de loc nu wat problemen. Hij rijdt traag. Nu had Nick al eens verteld dat de min spanning van de loc niet via de wielen moest gaan maar via een sleper naar de rails. Het was even zoeken maar Peter heeft van een koperen strip een sleper gemaakt.


 

Aantal foto's: 28
Laatste foto toegevoegd op 05 August 2015 21:22
Foto's

Terug naar boven